sobota, 9 lutego 2013

Rano czy wieczorem?

Organizując plan ćwiczeń niejedna z nas zadaje sobie pytanie jaka pora dnia będzie odpowiednia do wykonania treningu. Kiedy wykonane ćwiczenia przyniosą najlepsze efekty, a kiedy unikniemy zmęczenia?

Wybór właściwej pory jest kwestią indywidualną, a każda z nas weźmie pod uwagę różne aspekty, dlatego dobrym krokiem będzie spróbowanie swoich sił o różnych porach dnia.

Przedstawię Wam zestawienie zalet i trudności jakie możemy napotkać podczas ćwiczeń. Pamiętajmy jednak, że w znacznym stopniu jest to zbiór wymówek, którym nie możemy ulegać:) Zestawienia zaczerpnięte są z kilku portali fit.



Ćwiczenia poranne. 
Zalety
- Zwiększenie metabolizmu z samego rana co może pomóc w spaleniu większej ilości kalorii w ciągu dni. 
- Większe spalanie tłuszczu - z powodu braku glikogenu nasze ciało może sięgnąć do zapasów tłuszczu po energię. 
- Uwalnianie enzymu endorfiny – lepszy start i pozytywne nastawienie przez cały dzień.
- Lepsze niż poranna kawa – ćwiczenia dodają nam niezbędnej energii
- Większa konsekwencja – nic nas nie rozprasza i rano skupiamy się tylko na ćwiczeniach
- Wstań wcześniej – nigdy nie braknie czasu na ćwiczenia
- Lepsze samopoczucie na cały dzień
- Upały nam nie grożą, a powietrze jest rześkie – idealne do ćwiczeń
Wady
- Niski poziom energii
- Większe zagrożenie kontuzją poprzez ćwiczenie nierozgrzanymi dobrze mięśniami. 
- Ćwicząc przed jedzeniem można spalić oprócz tłuszczu niepotrzebnie także mięśnie, z braku glikogenu. 
- Ciężko jest stworzyć z tego nawyk jeśli ktoś nie jest "porannym ptaszkiem". 

Ćwiczenia wieczorne.
Zalety
- Mięśnie są rozgrzane i giętkie. 
- Część z nas jest w stanie ćwiczyć ciężej i szybciej wieczorem. 

- Pomoc w regulacji jedzenia spożywanego na obiad
- Mniejsze zagrożenie że coś nam wypadnie i nie będziemy mogli poćwiczyć. 
- Pomagają pozbyć się stresu i odprężyć nas przed spaniem, co może przynieść spokojny sen.
Wady
- Zbyt intensywne ćwiczenia wieczorne mogą spowodować problemy ze snem. 
- Ćwiczenie wieczorem na dworze (jeśli jest ciemno) jest bardziej niebezpieczne. 
- Ćwiczenia wieczorne nie czerpią zysku z efektu spalania kalorii po ćwiczeniach ponieważ metabolizm spada dramatycznie po pójściu spać.


O jakiej więc porze powinnyśmy ćwiczyć? Moja odpowiedź: ćwicz wtedy, kiedy będziesz miała na to czas i ochotę. Wtedy wysiłek daje najlepsze rezultaty :)

U mnie króluje opcja "zaraz przed snem". A to wynika z tego, że wszystko zawsze robię na ostatnią chwilę :)

4 komentarze:

  1. Ja czasem ćwiczę rano czasem wieczorem ale lepiej czuję się po ćwiczeniach porannych:) obserwuję:)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja najbardziej lubię ćwiczyć tuż przed południem, niestety to jest możliwe głównie wtedy, kiedy mam wolne na uczelni. teraz ćwiczę i przed południem i wieczorem i muszę przyznać, że strasznie się wkręciłam. zastanawiam się czy będę miała na to czas i siłę, jak znów zacznę zajęcia : )

    OdpowiedzUsuń
  3. Zawsze intensywne ćwiczenia wieczorem powodują u mnie efekt odwrotny- zamiast być zmęczona i szybko zasnąć to się wiercę w łóżku. Jak dla mnie najlepszy czas na ćwiczenia to godziny przedpołudniowe.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wybór pory ćwiczeń jest najczęściej uzależniony od naszego trybu życia. Najistotniejszy jest tu jednak sam fakt, że ćwiczymy - niezależnie od pory dnia. A zdecydowanie warto ćwiczyć, gdyż regularny trening przynosi naprawdę świetne efekty. Co ciekawe, nie tylko istotnie wpływa na sprawność fizyczną, ale i umysłową. Z resztą, polecam przeczytać bardzo fajny artykuł właśnie na ten temat: http://aktywnoscfizyczna.wordpress.com/2013/03/17/wplyw-aktywnosci-fizycznej-na-sprawnosc-umyslowa/ . Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń