piątek, 15 lutego 2013

I. Motywacja - elementy skutecznego treningu


Pierwszy post z cyklu Elementy Skutecznego Treningu odnosił się będzie do motywacji. Pozytywne nastawienie jest kluczem do osiągnięcia wymarzonej sylwetki. Jeśli przed treningiem znajdujesz dziesiątki wymówek aby uniknąć wysiłku to trafiłaś we właściwe miejsce :) Poniżej znajdziesz kilka wskazówek i porad dotyczących techniki motywacji.

1. Określ cele i sposoby realizacji. 
Podstawowym i chyba najbardziej naturalnym krokiem jest określenie rzeczy, które chciałabyś w sobie zmienić i wyznaczenie celów, które chcesz osiągnąć. Może się to wydawać zbyt oczywiste, ale jest niezmiernie istotne przy wyborze właściwego rodzaju treningu. Pomyśl nad czym chciałabyś się skupić i zastanów się, jak aktywność fizyczna najlepiej wpłynie na Twoje zdrowie i samopoczucie.
Plany treningowe powinny być ambitne ale wykonalne. Ciągłe niepowodzenia w dążeniu do zbyt wygórowanych planów skutecznie zniechęcą nas do dalszej pracy.

2. Załóż dziennik. 
Na początku dokonaj pomiarów swojego ciała. Zrób test swojej siły/wytrzymałości. Zapisz w tabeli wyniki, które będą w przyszłości podstawą do oceny postępów. Rozplanuj dzienny jadłospis, zapisuj wskazówki i swoje refleksje.

3. Urozmaicaj rodzaj treningu.
Co jakiś czas warto nieco zmienić plan treningowy lub wprowadzić do niego coś nowego. W ten sposób unikniesz rutyny i uruchomisz inne partie mięśni niż dotychczas. Stopniowo podnoś poziom intensywności treningu. Jeśli nie jesteś w stanie wykonać konkretnego zestawu ćwiczeń, daj sobie czas na podniesienie sprawności i wróć do niego kiedy będziesz gotowa.
Kiedy po raz pierwszy podchodziłam do Skalpela Ewy Chodakowskiej niemożliwe do przejścia były dla mnie ćwiczenia ramion w półprzysiadzie. Dałam sobie miesiąc na przygotowania. Wzmocniłam mięśnie skośne brzucha ćwicząc a6w i teraz skalpel biorę dzielnie na klatę :)

4. Zainwestuj.
Zaopatrz się w odpowiedni strój. Wygodne buty do biegania, ciepły dres i elastyczne legginsy to absolutna podstawa. Stwórz w domu małą siłownię, aby móc ćwiczyć zawsze kiedy masz na to ochotę. Z czasem sama ocenisz które akcesoria okażą się przydatne w domu. Ja swój niezbędnik tworzyłam przez kilka miesięcy. O tym co najbardziej przydaje mi się podczas treningu przeczytasz TUTAJ.

5. Integruj się. 
Wszystkie jesteśmy tu na blogspocie po to, żeby się nawzajem wspierać, dzielić doświadczeniem i osiągnięciami. Warto spróbować swoich sił we wspólnych wyzwaniach, które są często organizowane przez blogerki. Zapisz się na zajęcia grupowe lub zacznij ćwiczyć z przyjaciółką. Podczas minionych wakacji regularnie biegałam razem z moim chłopakiem. Skuteczne nie tylko ze względu na wspólne motywowanie, ale nawet sobie nie wyobrażałam, że wspólny wysiłek może tak jednoczyć :)

6. Pobudź umysł.
Jeśli przed rozpoczęciem treningu potrzebujesz psychicznego bodźca, stwórz własną galerię inspirujących zdjęć. Płaskie brzuszki w bikini i jędrne pośladki potrafią zmotywować do wielkiego wysiłku. Pomyśl o tym, jak możesz zmienić swoją sylwetkę, jak zmieni się Twoje ciało pod wpływem regularnych treningów.  Znajdź muzykę, przy której aż chce się ruszać i stwórz własną playlistę.


6. Emocje towarzyszące
Pamiętaj, że wymarzoną sylwetkę kształtuje się przez całe życie, nie przez miesiąc. Każdy trening przybliża Cię jednak do zwiększenia sprawności i osiągnięcia celu. Nie poddawaj się z powodu chwilowego załamania. Przypomnij sobie uczucie satysfakcji po skończonym killerze :)

A jakie są Wasze domowe sposoby na "nie chce mi się" ? 
Już wkrótce ukaże się kolejna część serii, dlatego już teraz zachęcam do obserwowania bloga  :)

3 komentarze:

  1. Aaaa! dobry artykuł! Ja zwykle motywację mam tylko przez jakiś czas. Jakieś zdjęcia, cytaty itp. mnie motywują przed treningiem. W jego trakcie jeśli nie potrafię zrobić ćwiczenia lub jest mi za ciężko to się wkurzam i rezygnuję... a to źle, wiem. Muszę to zmienić!

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdjęcie z Goslingiem świetne, hehe ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pierwsze trzy punkty obowiązkowe i moim zdaniem najważniejsze

    OdpowiedzUsuń